Logistik

Brug for rådgivning?

Kontakt os for at høre mere om hvad vi kan gøre for din virksomhed. Det er uforpligtende.

Kontaktperson

Jesper Kenborg

Adm. Direktør, MCP, MCTS

Logistik automatiseres til bedre performance og større besparelser med Business Central

Logistiksmodulet hjælper dig til at få styr på hele din virksomheds forsyningskæde, uanset kompleksiteten

Logistik og supply-chain med Business Central

Hvis din virksomhed arbejder med fysiske varer – som enten skal produceres, modificeres eller videresendes – så er du fuldstændig bevidst om, hvor vigtig en velfungerende lagerstyring er for din forretnings trivsel – og hvor svært det kan være at opnå den!

Derfor kan du få stor gavn af Business Centrals indbyggede lagerstyringmoduler.

Faktisk findes der to forskellige moduler, som du kan vælge imellem ift. din virksomheds størrelse og kompleksitet:

  • Lagerstyring, eller basic lager – for at styre et mindre/mellemstor lager med relativt enkle funktioner, og kun en placering. Du kan læse mere om det her.
  • Logistik, eller Warehouse Management System (WMS) – for at styre et større lager eller flere lagre, med flere placeringer, diverse kapaciteter, ind- og ud-aktiviteter, bins, osv.

Læs herunder om de mange fordele der er, ved at bruge Business Central til at styre din virksomheds logistik.

Hvilke virksomheder er logistiksmodulet målrettet til?

Mellemstore/store virksomheder, som har brug for at styre et større lager eller flere lagre, med diverse kapaciteter, ind- og ud-aktiviteter, bins, osv.

For mere detaljerede oplysninger, inkl. opsætningsdetaljer, henviser vi dig til Microsofts dokumentation om logistiksmodulet. Ellers er du altid velkommen at kontakte os.

Hvilke funktioner har det?

Med et avanceret lagerstyringsmodul kan du opdele de forskellige håndteringsopgaver efter afdelinger og styre et stort lager eller flere lager på placeringsniveau. Faktisk kan varer modtages og lægges til side pr. placering, plukkes fra placering ud fra skabeloner og vælges ud fra zone og placeringsstatus. Du kan også opsætte regler og optimeringer, specifikt til din virksomheds behov – f.eks. i forhold til rækkefølge og volumen, eller for pluk og læg-på-lagerprocesserne, som kan udføres i forbindelse med salgs-, købs-, overførsels-, retur- og produktionsordrer.

Hvis du ønsker et endnu højere effektivitet af det modul, anbefaler vi at du integrerer det med de følgende moduler: Læg-på-lager, Lagermodtagelse, Pluk og Lagerforsendelse.

Læs mere herunder om de mange fordele der er for din virksomhed ved at bruge Business Central til din logistik.

Hvad kan du gøre med modulen?

Reducerede lageromkostninger med Warehouse Management System (WMS)

Reducerede lageromkostninger med Warehouse Management System (WMS)

Med Warehouse Management System (WMS) bliver varer scannet, når de ankommer. På den måde kan du få en effektiv og øjeblikkelig sporing af varer når du modtager dem, og samtidigt bliver andre relevante data, så som batch-, Lot nummer og udløbsdato, registreret korrekt. Derudover bliver overflødige dele og produkter minimeret, kundeefterspøgslen tilfredsstilles og varedata indsamles for et bedre overblik over salg og drift generelt.

Overblik over alle lageraktiviteter

Omfattende overblik over alle lagres aktiviteter

Med lagerstyringsmodulet kan du blive med det samme oplyst om hvilke varer skal udsendes eller modtages, og fra / til hvilket varehus, hvis din virksomhed styrer mere end et. Derudover kan du oprette finanskonto poster, registrere stigninger og fald i antallet af varer, samt hvilke varer har brug for at blive genopfyldt eller kan erstattes med lignende varer.

Lager- og pallestyring

Lager- og pallestyring

Hvis du skal styre en kompleks situation, med flere lokationer, placeringer og zoner, kan du benytte dig af lagerdisponerings funktion af logistiksmodulet. Med den kan du faktisk optimalt planlægge plukruten, ved at inddele geografiske enheder sammen med lokale zoner/placeringer. På den måde bliver indkøb og aflevering af varer også optimalt disponeret. Ønsker du at sikre, at varerne er inkluderet i en salgsordre, er håndteret samlet, så kan du bruge den såkaldte ”pallestyring” – så varerne, som tilhører den samme ordre, og som er på samme lokation, vil blive flyttet og plukket sammen.

Styr dit lagers genopfyldning med Business Central

Genopfyldning

Med logistiksmodulet bliver det genopfyldningsaktivitet automatisk aktiveret, når systemet registrerer, at det er tid til at genopfylde plukkeplaceringernes beholdning. Hvis et af dine lagre når dets genopfyldningspunkt, sikrer intern forsyning opfyldningen fra andre lokationer, imens den interne transporttid er stadig optimeret for en korrekt forsendelsesplan.

Power BI - Business Intelligence ved hånden

Komplette integration

Modulet integreres fuldstændigt med Microsoft 365 programmer, som Outlook og Excel, m.m., såvel som med de andre Business Centrals funktioner, som salg og indkøb, for en fleksibel og skalerbar løsning. Derudover kan modulet integreres med tillægsløsninger fra Microsoft, som Power BI, og andre leverandører, for en endnu mere effektiv styring. Se vores samarbejdspartneres tillægsløsninger her.

Øget effektivitet og serviceniveau

Øget effektivitet og serviceniveau

Business Centrals lagerstyringsmodul hjælper dig at tilbyde en høj servicekvalitet til alle dine kunder og leverandører, med muligheden for at følge hver enkelt ordrer og derfor for at give dine kunder en præcis ordrestatus. På samme måden kan du nemt oprette indkøbsordre for at købe varer eller tjenesteydelser.

Få et hurtigt overblik over lagerstyringsmodulet

Her kan du lære mere om de mange muligheder, du får ved at bruge Business Centrals lagerstyringsmodul.

Få hjælp fra vores konsulenter

Hos NaviLogic får du adgang til dygtige og erfarne specialister inden for Dynamics 365 Business Central. Vores konsulenter og programmører er eksperter i at analysere og forstå dine forretningsprocesser på et enkel og velfungerende Dynamics ERP system. Desuden tilbyder vi dig vores omfattende kompetencer og services som sikrer, at vi kan hjælpe dig med rådgivning, support og brug af din nye ERP løsning.

Vores services inkluderer IT og digitalisering hele vejen rundt om din forretning: Fra IT strategi, forretningsrådgivning, procesoptimering, ERP, tillægsløsninger, integration til tredjepartssoftware, mobilitet og IT drift.

Kontakt os og kom i gang med det samme.